Noclegowe Deski Ratunkowe

Każdy, kto w podróży jest parę miesięcy w końcu dociera do miejsc, gdzie nagle okazuje się,

że nie ma jak zdobyć noclegu.

Zazwyczaj ten problem dopada w miastach, gdzie nie ma jak usnąć pod chmurką, albo chociaż porządnie rozbić namiotu, bo wokół przeszkadza światło, dźwięki, huczny festiwal i multum ludzi, którzy przyjeżdżają właśnie tu z całego świata. Przewodniki ostrzegają, „rezerwować dwa miesiące z wyprzedzeniem!”. Jeśli tego nie zrobimy (tak jak my ZAWSZE) ceny noclegów będą skandalicznie drogie, a na dodatek z minuty na minutę będzie ich coraz mniej. Co zrobić, bilet kupiony, jesteśmy już na miejscu, pukamy od jednych drzwi do drugich – miejsca BRAK!

W oczach staje wizja bezsennej nocy.
Ze swojego doświadczenia wiem, że jak się tylko przezwycięży bezsilność i zacznie natychmiast działać to czeka super przygoda. Kto przeżył, ten wie. Są to zazwyczaj opowieści, które wracają  po latach z uśmiechem i emocjami.

Przez lata w różnych niepewnych podróżach wypracowaliśmy sobie plan ratunkowy w takich sytuacjach, można by rzec: procedurę postępowania.

Kombajny online

Jesteśmy mądrzy zawczasu i szukamy noclegów online. Polecamy kombajny zrzeszające dane sieci np. w Hotels Combined. Działa to na tej zasadzie, że zwykła strona z rezerwacją zazwyczaj ma w umowie, że zawsze ma mieć pokój zarezerwowany dla danej strony. Gdy jedna z tradycyjnych stron nie ma pokoju, to jest duża szansa, że uda się znaleźć ten sam lokal w innej witrynie do rezerwacji. Stąd polecamy właśnie „kombajny”.

Airbnb

Krótko terminowy wynajem prywatnych mieszkań jak Airbnb. Mamy duże doświadczenie zarówno jako gospodarze, nawet do dziś można wynająć u nas pokój w Panamie, ale również jako goście na całym świecie. Ciekawe jest to, że również tradycyjne strony z rezerwacją hoteli zaczęły zamieszczać tego typu ogłoszenia (i w drugą stronę, bo hostele też tam dodają swoje oferty). Plusem jest bliższy kontakt z ludźmi mieszkającymi na stałe, często nieograniczony dostęp do w pełni wyposażonej kuchni, prywatna łazienka. Jest to zdecydowanie idealne rozwiązanie dla paru osób – zazwyczaj wychodzi taniej niż w hostelach.

Couchsurfing

CouchSurfing. Surfowanie po kanapach ludzi z całego świata za darmo! Działa wszędzie, a o dziwo im dalej od cywilizacji tym lepsze warunki . W dużych miastach za to są całe grupy noclegów ”last minute”, z często cennymi poradami. Gdy to nie podziała czasem można się wstrzelić w imprez dla lokalnych członków CS, a nocleg będzie zapewniony.

Wypróbowane metody powyżej nie działają, czas przejść na niekonwencjonalne metody- oczywiście z przymrużaniem oka. ;-)

Bóg zapłać!

To metoda wypracowana z harcerstwa. Prościej się nie da, wchodzi się na zakrystie, puka do domu parafialnego, a tam zawsze będzie dobry człowiek, który po wysłuchaniu naszych perypetii, przygarnie na nocleg i nakarmi. Metoda działa na terenie Polski i wszędzie tam, gdzie są polscy księża, gwarancja 100% noclegu. Warto dodać, że polski ksiądz to jeden z najlepszych towarów eksportowych i sięga do wszystkich zakątków świata, zapomnianych dziur i białych plam na mapach. W miejscach niebezpiecznych działający jak sanktuarium o statusie nietykalności.

Nie palić mostów

Nie palić mostów. Ile razy już miałem sytuację, gdy kogoś oceniłem z góry, nie chciało mi się gadać, przelotnie powiedzieć „cześć” i krótko zagadać. Był to obtatuowany lekko wstawiony Brytyjczyk z gruby portfelem poznany na Borneo, który zaprosił nas do siebie na Bali i po prostu do niego przyjechaliśmy, „jakaś Chinka” poznana na Krymie, czy drobna Polka, która cały lot gadała, na dodatek tak żeby ją każdy mógł usłyszeć (to uczucie siary w samolocie z powodu rodaka- bezcenne!). Jakimś fartem, bo nie było w tym mojego zaangażowania, wymienialiśmy się telefonem, kontaktem na FB, a ja nie okazywałem tego co o nich myślałem w pierwszym momencie. I wiecie co? Wszystkie te osoby okazały się być wartościowe, a co więcej, gdy byłem w potrzebie bezinteresownie oferowali pomoc, znajdywali nocleg, lub udzielali mi go bezpośrednio i to czasem po paru latach braku kontaktu. Zawsze jest to dla mnie lekcja pokory.

Kolega, kolegi, który ma tutaj kolegę

Kolega, kolegi, który ma tutaj kolegę. To był Chiński Nowy Rok w Hong Kongu, 1/6 tego świata ma długi weekend połączony z sylwestrem, wszyscy są w ruchu. Kto próbował znaleźć nocleg dzień przed tym wydarzeniem wie, że graniczy to z cudem, właściwie jest to CUD, bo pół roku w przód najlepsze oferty są przebrane. Wszystkie wymienione powyżej metody nawaliły (to raczej my nawaliliśmy). Napisaliśmy do ok. 30 osób z CS pisząc długą wiadomość po chińsku, na AirBnB nie było już opcji, a online noclegi były w cenie całego naszego budżetu przeznaczonego na tę wyprawę, do tego jedyny polski ksiądz wyjechał i wyszło tak, że nawet nigdy nie zagadaliśmy z nikim z HK.

Sporo główkowaliśmy i wpadliśmy na pomysł: bliska nam osoba X była w organizacji Y,  i kiedyś się spotkała się z osobą Z zamieszkałą w HK. Po cudownej wymianie maili dowiedzieliśmy się że w organizacji Y, jedna jedyna osoba, która przyjmie nas do swojego domu. Ufff… To był moment kiedy myśleliśmy, że napotkaliśmy  już ścianę, jednak nam się udało. Później tę metodę wykorzystywaliśmy w sytuacjach kryzysowych.

Po głowie chodzi mi też parę innych rozwiązań, których jeszcze nie wypróbowaliśmy np. dogadanie się z kimś w porcie o nocleg na łódce. Może w tym pomóc portal Find a Crew. Ewentualnie jest też utworzona Paragonowa Mapa Tanich Noclegów , gdzie można m.in. znaleźć w mieście miejsce do rozbicia namiotu – jest super!

Jeżeli macie jakiś dobry pomysł miejski nocleg w razie kryzysu, ewentualnie sprawdzony patent to dorzućcie w komentarzu.

P.S.  Osobiście uważam że nocleg w schroniskach dla bezdomnych praktykowany przez niektórych „podróżników” jest to nieakceptowalne dziadostwo, które można wyłącznie uzasadnić gdy jest to jedyne, ostateczne rozwiązanie, w szczególnych przypadkach. Nie dajmy się zwariować.

• Kuzyn Pons

Marta na prawdę uważasz, że takie cwaniactwo jest dowodem sprytu? Możecie chyba gdzieś wynająć pokój jak ludzie, nie zaś dzwonić po znajomych pytając o znajomych ich znajomych.

View Comment
    • Widzisz, tutaj piszemy o „deskach ratunkowych” kiedy nie ma innej możliwości. Normalnie nigdy nie korzystamy z takich opcji :-)

• Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem cały tekst ;)

• dorota

O matko. Jesli na drugi koniec swiata to tylko z wami. Jestescie wielcy. Pozdrowienia z lublina (z wlasnego lozka)?